PARET DE PEDRA, a la seca.
PEDRA SEQUE O PARET SECA
Les parets, fetes a la seca, utilitzades per tancar finques,
reforçar marges, barraques per donar refugi als animals o fins i tot a totes les casetes de roter, amaguen
dintre una història que ve dels principis de la civilització.
Per altra part, aquestes construccions són ben vives per dos
motius, un és el de donar refugi a infinitat d'éssers vius, ja siguin invertebrats, mol·lusc gastròpodes,
tota classe de caragols. A més infinitat de vertebrats i rèptils les utilitzen per ells el seu habitatge,
reguard, o llocs d’aguait per la caça. Aquest motiu les dona molta importància per la
sostenibilitat dels cultius.
Un altre motiu important és el seu moviment. Aquest pot ser causat per la fauna que la utilitza, efectes atmosfèrics, puja i d’altres,
altres vegades poden ser la vegetació que hi viu incrustada que amb els anys
hi dipositen al seu interior restes de les fulles entre d’altres.
Aquests moviments, a vegades consoliden la seva solidesa, altres produeixen els esbaldrecs,
deformacions que poden acabar amb l’enderrocament, parcial d'una paret
anomenats esbaldrecs.
Segurament moltes vegades has observat aquestes parets, que diuen que a Mallorca ni hi ha tantes com la llargària de la murada Xina. Fins i tot, si les col·loquessin seguides, ferien 40.000 kilòmetres, vol dir, que podrien fer la volta a la terra.
Però tal vegada no havies dat aquesta mirada tant interna com real del que representen aquestes parets.
El seu impacte més important, a més dels dits, és la seva
història que és tan antiga com els primers mallorquins, que habitaren aquestes
terres. No és que la paret, que tens davant tingui tants d’anys, però la tècnica
de la seva construcció sí. Si estàs
davant una paret talaiòtica, la
tècnica i la paret quasi coincideix al llarg del temps.
Per això abans de fer desaparèixer una paret, hauríem de ser conscients, i defensar la seva supervivència, perquè aquests són els fonaments de la nostra història.
No totes les parets són iguales, depenent el tipus de pedra
utilitzada, que sol ser l'existent al lloc. Així trobem parets de trossos de
mares, gres. Pedres calcàries, a vegades foradades per corrents d’aigua, pedra
viva, o sílex, també anomenada pedra foguera
La pedra Calcària, calcària dolomita, conglomerats, calcària
argilosa, calcària exfoliada, guix,
còdols, pedra rodona, pedra de garriga, sob altres varietats.
Depenent també de l’encaix d'aquestes, les podem definir segons les tècniques
Paret grollera, encadenada,
EL SECRET.
El fet que construccions ancestrals, hagin aguantat tants de
segles, sense cap classe d’argamassa, ciment, en mostren la part màgica de les dites construccions. Actualment, segueixen utilitzant aquestes tècniques, però amb els productes moderns molts proven d'adaptar-los no sense massa resultats. En tot cas perden
l’encant de la paret seca utilitzant
ciment, o fins i tot ferros per reforçar la construcció.
Anem a veure en detall, per descobrir el secret d’aquestes
construccions, i per això observarem les més antigues, com són les talaiòtiques.
En primer lloc, escollirem la columna central, que després
de segles d’haver perdut la seva funció, avui en dia, encara moltes es mantenen dretes. El sentit comú en faria pensar que
començaríem col·locant la primera pedra més gran, i anar a minorant, en funció de l’altura. Però els fets
demostren que no era així, i té una explicació, la pedra més gran col·locada a
la part alta tenia la funció d'aguantar les lloses del primer pis.
![]() |
Talaiot Hospitalet Vell |
Màgia? No, és la força de la gravetat, la que mantindrà
l’equilibri necessari per aguantar dreta, tants de segles. Cada pedra necessita un llaç, on descansar
completament, sense cap mena de fissura, i que aguanti totes les
vibracions. Així en col·locar la primera
pedra, assegurarem completament que
estigui completament immòbil. La segona haurà d'encaixar, amb tota la superfície de contacte, amb
l’anterior. És freqüent voler substituir amb falques els espais sobrants, però
no convé, per la facilitat que tenen amb moure's, o despassar-se.
Les cares de cada una, ha de tenir contacta prou amb l’altre, perquè amb el pes, de la superior quedi immobilitzada. Aferrada.
![]() |
Talaiot Son Corro |
Són d’admirar les Taules menorquines, on dos blocs de pedra,
un vertical i un horitzontal, fan més de
tres mil anys que aguanten totes les inclemències dels temporals durant segles sense cap classe
de material que les aferri.
Mira les fotos amb molta atenció, per descobrir el comentat.
Una vegada entès, com poder fer una
columna, tindrem el coneixement per fer la paret, que és el mateix encaix, però ara unes entre altres, tant per la part de baix, com pels costats.
Veurem que alguns talaiots, com el de Son Fornes, la paret interior, fa corba inversa a la
base, amb la finalitat de reduir l’espai, entre la paret i la columna central. Una meravella que sol passar per alt.
![]() |
Talaiot Son Fornes |
Les pedres més grans, es col·loquen a la par baixa, a Modó de fonament i estalvi energètic. La façana exterior, sol
ser més vistosa, i van pujant, amb les
filades horitzontals. El mateix ens fa amb la façana interior. L’espai
entre les dues parets s'omplen de pedra petita, macs, aprofitant, per
col·locar als espais de la paret, per taponar els buits que hagin quedat. La resta, senzillament fan cos, que impedeix que es puguin haver-hi
filtracions d’aire, o d’aigua.
OFICI.
La persona que fa parets, se l’anomena paredador, i la feina
és emparedar, però com les parets tenen distints usos, va canviant el nom de l’oficial que fa la feina. Així, les parets destinades a reforçar les
marjades, se'ls anomena marges, i la persona que fa la feina, mestre
marger. De fet, a 1986, es va crear a Sóller, l’escola de margers.
No confondre amb la feina de picapedrer, que és l’ofici de
treballar la pedra, per la construcció. L'ofici és de trencador, o picador
de pedra.
La llista d’eines per fer aquestes feines és llarga, entre les que podem anomenar; El
Picasso, martell de punta, martell de tall, així com la picassa, gangalla, tasco, o l’aixada
pedrenyera i el càvec. Entre d'altres.
Per moure les pedres, s'utilitzen; El parpal o perpal. (Barra sòlida, de ferro o de fusta, per a fer palanca). Parpelina, per pedra petita. Manuella.(Barra de ferro amb tall a un cap o a tots dos). Cullera que s’utilitzaven buidar el forat.
MANTENIMENT.
Tal com he dit, les parets són vives i, per tant, tenen movíem, el que implica regenerar-les. Aquest manteniment, fins fa un parell d’anys, el
feien els pagesos, pastors o la gent del camp, que eren coneixedors de la
tècnica.
Cada un d’ells, procurava tenir cura del manteniment del seu
tros, finca o tancat. A més d'espedregar, aprofitaven la pedra, per fer construccions
útils, per als pagesos o pastors, tals com parets per tancats, barraques per refugi dels
animals, així com obrir obertes pel pas dels animals, o escalons per botar
la paret. Fins i tot, durant segles es construïren, les casetes de roters, on podien viure.
Els pagesos més adinerats, podien pagar a aquestes persones, coneixedores de la tècnica, per fer o mantenir les parets.
![]() |
Talaiot de Binifat |
Esbaldrec.
Al diccionari Català, Valencià, Balear, de Francesc Borja Moll, el defineix com: Efecte
d'esbaldregar o esbaldregar-se; especialment, Oberta produïda a una paret,
marge, penyal, etc., per esfondrament de part dels materials que el componen.
GLOSSAT D'EN FELIP CERDA i CERDA
RUTA DE PEDRA EN SEC
Tenc eixuta la butxaca
culpa d'una paret en sec
va plena de matxaca
que de la finca replec.
Per les pedres sent passió
si estan ben ajuntades
qui els ha col·locades
don meva admiració.
De mestre marger és obra
amb les mans i un martell
suant el jornal cobra
fent el paratge més bell.
Cal tenir art per l'ofici
bona empremta deixa
qui paga no sa queixa
content del seu servici.
L'arquitectura rural
sempre n'ha fet un bon ús
té a prop el material
d'ell no fa cap abús.
Amb la seva solidesa
la casa té més caràcter
el que més impacte
la natural bellesa.
Serra de Tramuntana
en guarda un gran tresor
a tot arreu té ressò
com el sonar de campana.
Orgull de patrimoni
cultural de la nostra illa
el paisatge més brilla
no veig res desentoni.
De Caimari cap a Lluc
marjades espectaculars
encisaren l'Arxiduc
belles postals oculars.
Fan de mur de
contenció
d'oliveres mil·lenaris
atractius escenaris
mereixen protecció.
hi ha un nu de corbata
elogiar-lo més sobra
dificultat va batre.
Passeig recomanat
el camí de Biniaraix
seu bell i vell empedrat
publicitat sempre faig.
Si vas a Balitx de
baix
no pots trobar més encant
amb un deu vaig puntuant
decisió que no rebaix.
Torn per Banyalbufar
la seva bellesa mostra
sa junta terra i mar
i el cel com a sostre.
És l'hora de contemplar
màgia de posta de sol
espectacle exemplar
fa ganes de prendre el vol.
Aquest bell recorregut
sigui amb cotxe o a peu
el solc visitar a menut,
l'estim tant com el cor meu.
Felip Cerdà (21-3-2023)
![]() |
Martell, picassa, perpalines i parpal.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada