EL CARRETÓ


La foto mostra un carro més petit, de passeig anomenat carretó.

Pot ser dels anys 70. Les rodes de ferro foren canviades per goma, per no fer malbé a l'asfaltatge.

El mul o mula, o s'ego, duen les cabassades posades al cap, que no li deixaven veure als costats. La collera, amb les baules per enganxar els braços, per estirar. És selletó, a mitja esquena, aguantava el pes, amb les bagues de pell reforçada.

Les riendes, anaven passades des del cabestrell, per la collera i el selletó i per les baules de ferro. Servien per donar els senyals a l'animal: Arri, per començar a caminar fen una ona a les riendes. Ouuu, per aturar, acompanyat d'una estiradeta de les riendes, que anaven fins a la brida (un ferro de part a part de la boca de l'animal).

Per girar a esquerra o dreta es feia estirant la rienda corresponent.

També com diu en Biel, falta dir és "sofre" Un llaç amb dues bagues que va d'amunt és selletó, i es fica dins els braços del carro. Té que ser reforça perquè aguanta tot el pes. Sa barriguera és a la inversa, va per davall sa panxa i té la funció en cas de bascular el carro fent contra pes.

Com diu en Sebastià, falta sa "recularà". Va amb dos corretatges per mantenir-se horitzontal i va per davall de sa cua.

Tots aquests endiumenges és el que es deia EL GUARIMENT ( cabeçades, collera, selletó.). Un guariment que era empleat per batre, son ses "cabassades" que servia per tapar-li els ulls perquè no es maregés, era molt semblant a un sostens.

A L'hora de descansar, també s'emprava és "morrió" que és un senalló que es penjava del cap per darrere ses orelles per donar li és menjar (ordi o faves).

La bístia, per altra banda, duen les ferradures posades a les potes, que es feien sentir en tocar el trespol, fent un so, segons fos caminar o galop.



Foto publicada a Facebook i base de l'escrit, a partir de comentaris dels facebookquistes 

Un carro és un vehicle de tracció animal, destinat a dur càrregues o persones amb un o més eixos.[1] L'aparició dels primers carros a l'Antic Món, cap al 3500 aC[2] va estretament lligada a la invenció de la roda. Estructuralment, consta bàsicament d'una plataforma situada sobre els eixos. Aquesta plataforma es pot cobrir per a protegir la càrrega. La plataforma duu usualment una o dues perxes que serveixen per a lligar els animals amb un jou o bé per usar les mans.

Segons les necessitats se'n van fer variants com ara tartanescarros de guerrade combattriomfals o carruatges més adaptat al transport de persones. Des d'un punt de vista tecnològic, el carro experimentà poques variacions en el transcurs de les edats mitjana i moderna.[1]

Al Nou Món on la roda era desconeguda fins a la invasió i l'ocupació pels europeus a la fi del segle XV els carros arribaren com una importació tecnològica.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Carro










ELS GUARIMENTS

1. Serreta   2. Brida  3. Ulleres  4. Morrera.  5. Frontalera  6. Capço o Capçana  7. Collera  8. Guardapols  9. Encoixinada  10. Galteres  11. Penjoll.  12 Selletó o Bastet  13. Ventrera o Barriguera  14. Sofra  15. Retranga  16. Reculants 17. Reculera.







Detalls dels carros 

Carro de trabuc

Mosso per canviar la roda

Fanal, per anar de vespre.






CARROS EXPOSATS A SA FIRA DE SA POBLA 1918








Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

S'HORT D'EN DEGOLLAT

PARET DE PEDRA, a la seca.

ÉS CÓS. Santa Margalida